Recensies

Feedback

Ik ontvang graag feedback op het boek, zodat ik de volgende editie nog beter kan afstemmen op wat de lezer wil. Dus je doet mij een groot plezier door jouw mening, suggesties, opmerkingen en ideeën te mailen. Alvast bedankt! Vriendelijke groet, Adrie Dolman

Recensie van Sjors van Leeuwen

Bedrijven moeten meer ‘agile' worden om te kunnen blijven bestaan. Ze moeten sneller en wendbaarder worden. Dat betekent ook meer agile worden op marketinggebied. Adrie Dolman laat in zijn boek Agile Marketing zien wat agile marketing precies inhoudt en hoe je agile marketing in de praktijk brengt. De wereld verandert steeds sneller en bedrijven moeten daarin mee. Hoe snel kan jouw organisatie zich aanpassen aan disruptieve marktveranderingen? Bedrijven kunnen alleen nog duurzaam concurrentievoordeel realiseren door de meest ‘agile’ organisatie te zijn. Een organisatie die sneller en relevanter dan de concurrent een propositie in de markt zet. En deze continue verbetert zonder tijd of budget te verspillen. Dat schrijft Adrie Dolman in zijn boek Agile Marketing – Sneller innoveren en duurzamer concurreren als groeistrategie. Dolman is agile coach en eigenaar van adviesbureau Adapt2Value waarmee hij bedrijven helpt met de invoering van agile marketing. Dolman heeft zijn kennis en ervaring op het gebied van agile marketing samengevat in zijn boek dat geschreven is voor marketingmanagers, propositie- en productmanagers, (digital) marketeers en bestuurders. Volgens de auteur is er veel onwetendheid op agile-gebied en passen veel bedrijven ‘Agile In Name Only (AINO)’ toe. Want met alleen het uitdelen van een boek over scrum ben je er niet. Het werd tijd voor een boek dat beschrijft wat agile marketing wel is, aldus de auteur. Een boek dat marketingmanagers, productmanagers, directeuren en medewerkers helpt om te begrijpen wat agile marketing is, hoe je snel nieuwe killer features kunt ontwikkelen, hoe je als bedrijf kunt groeien zonder verspilling en hoe je weet wat het inhoudt zodat je er over mee kunt praten. Een boek over agile marketing kan niet zonder een goede afbakening van dit containerbegrip. Voor de essentie van ‘agile’ verwijst de auteur naar het in 2012 opgestelde Agile Marketing Manifesto dat geïnspireerd is door het Manifesto for Agile Software Development uit 2001. Bij het agile marketing manifest het draait om drie hoofdzaken: iteratief werken (via korte sprints), gevalideerd leren (via een build-measure-learn cyclus) en zelforganiserende teams (via de scrum-methodiek). Opvallend genoeg grijpt de auteur als het om het begrip ‘marketing’ gaat niet terug op een bekende marketingdefinitie zoals Kotler’s Marketing 3.0 (meaningful marketing), maar introduceert hij zijn eigen definitie: ‘Agile marketing is marktaandeel veroveren of behouden door sneller en relevanter dan de concurrent de hoogste waardeproposities in de markt te zetten en continue te verbeteren, met het laagste risico op verspilling.’ Agile marketing is volgens de auteur een organisatie-omvattende activiteit en omhelst een aantal ‘holons’ die samen een onlosmakelijk geheel vormen: Lean Enterprise, Radical Management, Running Lean, Lean-Startup, Design Thinking, Agile Teams en Scrum. Een compleet andere manier van werken. Want je gaat van (A) met meerjarenplannen, dikke rapporten, Powerpoints, Excelsheets boordevol cijfers, stroperige vergaderingen en big bang-marketingcampagnes naar (B) met korte trajecten, daily stand-up meetings met visuele informatie, open en transparante discussies rondom whiteboard’s en muren vol met canvassen, to do-lijsten, ‘sticky notes’ en ‘brain snacks’, gevolgd door korte iteraties met experimenteren, targeted campagnes en learning-by-doing. Het boek bestaat uit tien hoofdstukken. De eerste drie hoofdstukken gaan over de aanleiding, nut en noodzaak en het beschrijven wat agile marketing precies is. Van hoofdstuk vier t/m negen worden de belangrijkste onderdelen van de nieuwe aanpak beschreven met namen als Agile Marketing Mix, Agile Marketing Framework, Holistisch Agile Marketing, Radical Management, Transformeren naar een Agile Marketing en Enterprise Adaptability. Hoofdstuk tien bevat een samenvatting en het boek sluit af met een nawoord, begrippenlijst en een Jip-en-Jannekeversie. De auteur gebruikt in zijn aanpak veel bestaande inzichten en modellen zoals Business Model Canvas, Lean Startup Canvas, Value Proposition Canvas, design thinking, marketingmix (4P’s en 4C’s) en scrum. Maar ook eigen inzichten en modellen die daar op voortborduren. Zoals de Agile Marketing holons, de Agile Marketing Mix, de DOEMLA (doen: experimenteren, meten, leren en aanpassen), het A2V Agile Marketing Framework, het DOEMLA Lean Business Canvas, het Holistische Agile Marketing organisatiemodel, het Agile Marketing Adoptie Canvas en het Enterprise Adaptability Framework. Ook introduceert de auteur een aantal eenvoudige games voor bijvoorbeeld het achterhalen van klantinzicht met namen als Show-and-Tell en Mad-Sad-Glad. Hoewel agile marketing in essentie draait om het sneller en wendbaarder uitvoeren van marketingactiviteiten en -processen door het toepassen van enkele eenvoudige agile principes, introduceert de auteur een nieuwe wereld met nieuwe begrippen, modellen, buzzwords en jargon. Enerzijds doordat veel jargon overgenomen wordt uit Agile-ICT. Anderzijds doordat de auteur zelf veel nieuwe kretologie daaraan toevoegt. Dit maakt het de lezer niet altijd gemakkelijk en het is de vraag in hoeverre dit ten goede komt aan de acceptatie van het agile-gedachtengoed onder traditionele marketeers en businessmanagers. Het staat een beetje haaks op de uitspraak van de auteur zelf: ‘agile is gezond verstand’. De auteur heeft zelf ook in de gaten dat het boek door al het jargon voor minder ingewijden minder leesbaar kan zijn. Dat heeft hij opgelost door het boek af te sluiten met een begrippenlijst en een korte Jip-en-Jannekeversie. Agile marketing is een handzaam boek van tweehonderd pagina’s met veel informatie over een nieuwe visie en aanpak van marketing. Het beschrijft in hoofdlijnen een generiek en praktijkgericht kader met diverse praktische modellen, inzichten en tips. Uitgewerkte praktijkvoorbeelden komen in het boek minder aan bod evenals een concreet stappenplan voor implementatie. Het boek kan zeker helpen bij bewustwording, inzicht en overzicht. Het geeft goed aan wat er moet gebeuren en hoe groot de veranderopgave is om van een traditionele functionele silo-marketingaanpak over te gaan naar een moderne en resultaatgerichte agile-marketingaanpak. Een snelle en wendbare aanpak waarin marketing, communicatie, sales, service, online, CRM, ICT, medewerkers en klanten broederlijk samenwerken in multidisciplinaire en crossfunctionele scrum-teams. Met als doel een continue stroom van nieuwe en verbeterde proposities die het verschil maken in de markt én voor de klant. De marketeer van de toekomst is een agile marketeer. Agile marketing kan je een zet in de goede richting geven. Maar het is zoals de auteur het in zijn voorwoord schrijft: ‘Met alleen het lezen van een boek ben je nog niet agile…. Agile is niet iets wat je doet, maar wat je bent.’ En dat wordt voor veel organisaties en marketeers nog een hele klus. Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?

Recensie van Paul Kruijssen

‘Ben jij klaar voor een nieuwe aanpak?’ staat te lezen op de flap van Agile Marketing van Adrie Dolman. En inderdaad, ‘die nieuwe aanpak’ is ook wat er in het boek beschreven staat. Een aanpak die met sprints, vanuit ‘Het Doemla Lean Business Canvas’ ook voor jouw organisatie het verschil kan gaan maken. Van mij hadden het nawoord en de Jip en Janneke versie wel voorin mogen staan. Dit om de lezer te motiveren tot het lezen van het boek vanuit de overtuiging dat het ook echt anders moet. Wie zich vandaag en morgen immers niet bezighoudt met zich te onderscheiden en flexibel de toekomst tegemoet treden, loopt de kans er ‘overmorgen’ al niet meer te zijn. Adrie Dolman is in zijn boek bijzonder open over wat hij weet, zijn visie hierover en ook zijn werkmethode; ‘Hoe met organisaties ‘Agile’ te werken’. Hulde voor iemand die zoveel wil delen en die ook van allerlei bestaande ‘Agile-formats’ een nieuw format maakt waarin methodieken worden gecombineerd. Er zijn een paar mogelijkheden met betrekking tot jouw startsituatie. Of je weet al heel veel van Agility, dan zal de hoeveelheid Engelse termen je niet doen duizelen, of je bent bereid tussenstapjes te maken om de betekenis op te zoeken achter in het boek (of elders op het web) waardoor je het totaaloverzicht blijft houden. Hoewel ik geen leek ben, had van mij de uitleg in het Nederlands er wel als voetnoot bij mogen staan. Zo hou je de vaart erin en de motivatie hoog. Wat er geschreven staat is absoluut van een grote informatiedichtheid en ook van hoge kwaliteit. Het laat mij verlangen naar meer! Voer voor professionals die of in eigen organisatie of met derden in organisaties willen werken aan lean samenwerken om zo het verschil te maken. Het is mooi om te zien dat marketing in dit boek een uiterst centrale plaats in de organisatie van nu en morgen inneemt. Agile Marketing is een wegwijzer voor wie nog veel meer uit zijn organisatie wil halen met zijn mensen. Bottum-up werken en teams zelf laten sturen vergt meer dan erover praten of zeggen dat je dat al wel doet. Mij heeft Agile marketing in ieder geval verder geïnformeerd en geïnspireerd, nu u nog! Paul Kruijssen is Merk- & Indentiteitbouwer vanuit zijn bureau P Projects Mensen maken het Merk. Hij zet mensen in beweging en probeert het beste uit mensen en organisaties te halen vanuit zijn methode ‘Het MerkMenu’. In 11 stappen doet hij dat vanuit de schijf van vier; onderzoeken, ontwikkelen, uitvoeren en monitoren. Zijn werkzaamheden liggen op het gebied van consultancy, concept en creatie. Hij is tevens schrijver van het boek Het MerkMenu en freelance docent in het HBO onderwijs.

Recensie van Lonneke Doggen

Vanuit zijn werkervaringen binnen een eigen marketingbureau en later als Agile Coach voor managers en marketeers, geeft Adrie Dolman zijn visie en tips binnen het inmiddels nieuw ontstane vakgebied 'Agile werken'. Agile Marketing is leuk om te lezen voor iedereen die te maken heeft of gaat krijgen met Agile. Maar specifiek voor de vakidioot in Agile of Marketing is dit een interessant boek om eens te lezen bij een goed glas wijn. Steeds meer organisaties maken de overstap naar een Agile Way of Working. Maar als je daadwerkelijk binnen kijkt bij organisaties, komt het in sommige gevallen niet verder dan 'Agile in name Only'. Met name bij de wat grotere ondernemingen, waarin veel projectstructuren en hiërarchieën aanwezig zijn. Wat maakt nou precies het verschil? Wanneer werkt een bedrijf nou op een Agile manier? Daar probeert Adrie Dolman u antwoord op te geven. Het leuke van het begin van het boek is de focus die hij aanbrengt door zijn eigen doelstellingen van het boek te formuleren in de zogeheten 'User Stories'. Het boek zoomt in op hoe bedrijven de transitie van oudsher marketing naar Agile Marketing kunnen maken. Door ten eerste uit te leggen wat Agile Marketing precies is, en welke modellen bedrijven daarbij kunnen gebruiken met welke focus, is al de eerste stap om u inzicht te geven. Het boek is makkelijk en snel geschreven, leest makkelijk weg. Het is chronologisch opgebouwd; van waarom Agile, naar de verschillende Agile Marketing instrumenten en vervolgens het laatste gedeelte ten behoeve van het maken van een transitie naar Agile mindset en werken. Tevens geeft Adrie aan welke valkuilen inmiddels bekend zijn tijdens een dergelijke transitie. Het boek geeft veel bestaande modellen weg. Adrie heeft er zelf ook nog een paar samengesteld, zoals het Doemla model en het Agile Marketing cyclus. Tevens combineert hij modellen, waar ik sceptisch tegenoversta. Zoals het Doemla lean business canvas (samenvoeging van het business canvas model en het lean canvas) en het Agile Marketing adoptie canvas (focuspunten voor adoptie). Zelf betwijfel ik altijd de uitvoerbaarheid van eigengemaakte modellen, gezien die nog niet wereldwijd gebruikt en toegepast zijn. Waardoor nog niet bewezen is dat deze succesvol kunnen helpen binnen een organisatie. Indien u als lezer de overstap gaat maken of u zit er al middenin, hetgeen niet onwaarschijnlijk is, staan in dit boek zeker wat tips die te gebruiken zijn. Voor Agile stappen algemeen of specifiek gericht op Marketing bedrijven/afdelingen. Het boek sluit eigenlijk af met een open deur; na het lezen van dit boek ben je niet gelijk Agile. Niet als persoon en zeker niet als bedrijf. Het gaat vooral om het doen en ervaren…Want de wereld waarin we leven momenteel, verandert snel. U kunt zichzelf zelfs afvragen; “Is het dan eigenlijk wel Agile om een heel boek hierover te schrijven, gezien de vele snelle ontwikkelingen dat Agile werken pretendeert en stimuleert?” Gezien het statische karakter van een in papier gegoten boek. Lonneke Doggen is Agile coach en Management Consultant

Recensie van Martin van Dam

De principes van Agile (wendbaar, flexibel) zijn volledig geaccepteerd in de wereld van softwareontwikkeling. En die beweging zet zich nu heel snel door naar andere vakgebieden. Het boek Agile Marketing van Adrie Dolman gaat over het toepassen van Agile principes op marketing. In sneltreinvaart legt Dolman uit wat agile marketing is, hoe het werkt én hoe de transformatie kan worden bewerkstelligd. Met dit boek heb je het recept voor agile marketing in handen. Adrie Dolman is de vierde auteur die een boek uitbrengt met de titel Agile Marketing. De eerste in Nederland, dat wel. De titel verraadt al dat Dolman het complete verhaal wil vertellen. Dat is sterk aan het boek, maar ook gelijk het nadeel ervan. Het boek beschrijft de aanleiding voor de verandering van traditioneel naar agile werken. Agile marketing wordt gedefinieerd en uitgelegd. Er is een compleet framework voor, dat wordt beschreven met héél veel onderdelen. En tenslotte legt de auteur uit hoe je kunt transformeren naar een Agile Marketing organisatie. Daarmee heeft Dolman een boek geschreven waarmee je kennis kunt maken met alle facetten van agile marketing. Je gaat de samenhang zien tussen de agile cultuur, de processen en de successen die ermee bereikt worden. Dolman heeft zoveel te vertellen in 165 bladzijden dat hij nergens diep op in kan gaan. Daardoor wordt het boek nergens heel praktisch. Sterker: Sommige praktische concepten worden alleen maar benoemd en nergens toegelicht. Zo voelt het alsof de lezer een raadseltje krijgt. Dolman beschrijft bijvoorbeeld de succesvolle aanpak van een werksessie met een zestal games. Maar hoe de games ‘Remember the Future’ of ‘Now-How-Wow’ in zijn werk gaan, moeten we als lezer raden. Het is weliswaar knap hoe Dolman alle facetten van agile marketing weergeeft in hun samenhang, wat meer handvatten en praktische voorbeelden zouden het boek goed hebben gedaan. Het recept voor agile marketing beschrijft Adrie Dolman in het Agile Marketing Framework. Dat raamwerk is een knappe samenstelling van bestaande concepten, die door Dolman bij elkaar worden gebracht. Daarmee voegt de auteur zeker wat toe aan het denken over agility in marketing en strategie. Door de vele concepten is enige achtergrond met agile werken wel prettig. Ik vermoed dat het anders al snel taaie kost wordt. Als agilist – zelf ben ik opgeleid in ‘scaled agile’ – was het boek goed te volgen. En dan is één middag ook wel voldoende om het uit te lezen. Bovendien verwacht ik ook nog regelmatig terug te bladeren in het boek, als een soort naslagwerk. In de keuken zijn de eenvoudige recepten meestal het populairst. Er zijn nu eenmaal veel meer mensen die de recepten gebruiken van Jamie Oliver dan die van Paul Bocuse. Soms is de receptuur zo complex dat je liever wilt dat de chef zelf jouw gerecht bereidt. Als Bocuse voor je kookt, dan komt het wel goed met het eten. Dolman is de Bocuse van dit verhaal. Het boek geeft je een goed overzicht van agile marketing en verschaft de basiskennis. Het recept wordt weliswaar beschreven, maar het is moeilijk toepasbaar. Daarvoor zijn de handvatten dan weer net niet praktisch genoeg. De oplossing daarvoor ligt ook voor de hand, want Dolman noemt de naam van zijn bureau veelvuldig in het boek. Agile Marketing is daarmee niet alleen een goed boek, maar ook een marketinginstrument voor agile coaches. Martin van Dam is partner bij GROUP7, bureau voor Food-commerce

Schrijf een recensie op Managementboek.nl

Heb je het boek gelezen en wil je jouw bevindingen delen met mensen die het nog niet gelezen hebben? Dan heb je hier de mogelijkheid om een recensie te schrijven op Managementboek.nl. Alvast bedankt!

Schrijf een review op Adfo Shop

Heb je het boek gelezen en wil je jouw bevindingen delen met mensen die het nog niet gelezen hebben? Dan heb je hier de mogelijkheid om een review te schrijven op Adfo Shop. Alvast bedankt!

Schrijf een review op Bol.com

Heb je het boek gelezen en wil je jouw bevindingen delen met mensen die het nog niet gelezen hebben? Dan heb je hier de mogelijkheid om een review te schrijven op Bol.com. Alvast bedankt!